Stichting Vrienden van de Koninklijke Marine

Doelstelling

© Vrienden van de Koninklijke Marine.

Vrijwilligers

Ex Hr. Ms. Hoogeveen

Donateurs

Nieuws

Contact

Update: 13-05-2017

Donateurs

Info

De Hoogeveen bezoeken? Dat kan!

Wilt u oude mijnenveger mijnenveger bezoeken en oude herinneringen ophalen aan boord van een stuk drijvende Marine historie? Of wilt u eens kijken hoe vrijwilligers bezig zijn en ze een handje helpen? Dat is uiteraard mogelijk. U bent van harte welkom tijdens de werkweken. Wanneer deze zijn vindt u in de agenda.

 

Een werkweek loopt van maandagochtend tot vrijdagmiddag maar meld u zich wel even aan. U kunt hiervoor bellen naar het volgende nummers: Willem Giezen 06-55101341. Anders staat u misschien voor een gesloten waterdichte deur.

Dokkumklasse

Specificaties

Mijnbestrijding

Foto’s

Rondleiding

Ex Hr. Ms. Hoogeveen.

De Hoogeveen heeft vanaf 1956 tot 1996 als

mijnenveger gevaren voor de Koninklijke

Marine. Het schip is gebouwd van de

bouwwerf De Noord in Alblasserdam. Het

schip heeft vooral dienst gedaan op de

Noordzee.

 

Na de actieve dienst lag de ex Hr. Ms. Hoogeveen met nog andere houten

mijnenvegers in het Natte Dok van de oude Rijkswerf Willemsoord te Den Helder.

 

Leden van het bestuur en enkele medewerkers leek het een goed streven om een van deze schepen te behouden. Uiteindelijk is gekozen voor de Hoogeveen, omdat het schip het meeste origineel was. Voor de brug is bijvoorbeeld geen extra slaapverblijf voor de onderofficieren geplaatst en was ook in het schip nauwelijks iets verbouwd. Natuurlijk wel de verbouwing in de jaren 70, het zogenaamde FRAM project.

 

In 1999 werd de VVKM in de gelegenheid gesteld het schip voor het symbolische bedrag van één gulden over te nemen van de Koninklijke Marine.

 

Na de overdracht naar de VVKM diende het schip in eerste instantie als logementschip voor de vrijwilligers. Toen de vrijwilligers de handen vrij kregen om de Hoogeveen restaureren hebben ze dat met beide handen gedaan. Zo is de Hoogeveen in 2009 in het dok gegaan en is de onderkant van de Hoogeveen aangepakt. Ook zijn diverse ruimtes aangepakt en weer compleet gemaakt. De Hoogeveen is een bijzonder schip want het is het meest origineel gebleven schip want het heeft bijvoorbeeld nog

al haar veegtuig.

 

Het streven is om de Hoogeveen een museale status te geven.